Zo begon Ezra Vermeij na lang dromen haar eigen beautyparadijs
Door Rosanne Buitendijk 20 juli 2018
Vijf maanden geleden opende Ezra Vermeij na heel lang dromen haar eigen winkel: Ezra Cosmetics. Na jarenlang in de beautybranche te hebben gewerkt, was er niemand in haar omgeving die ook maar een béétje verbaasd was dat ze voor zichzelf begon. Haar missie: klanten blij maken en zich onderscheiden van de grote beautyketens met echt goede en eerlijke producten. Niet de grote Chanels en Diors, maar nichemerken met een net zo mooie uitstraling – alleen dan iets vriendelijker voor huid en milieu.
Het idee voor een eigen zaak zat al een jaar of acht in Ezra’s hoofd, maar ja, wie opent er een winkel middenin de crisis? Dat idee bleef dus lekker nog even in haar hoofd zitten.
Op audiëntie
Tot ze afgelopen oktober over de Oostdijk liep en zag dat een kledingwinkel werd leeg geruimd. Ze stapte naar binnen, vroeg of het pand te huur stond en voor ze het wist zat ze met de eigenaar te praten over een huurcontract. “Maarja, ik had verder nog hélemaal niks geregeld!” lacht Ezra.
Ze kreeg een paar maanden de tijd om te beslissen of ze het door wilde zetten en ging keihard aan de slag om een plan te maken. Ezra maakte een lijst met merken die ze graag wilde verkopen en moest haar uiterste best doen om deze merken te overtuigen. “Ze zijn allemaal bij mij thuis langs geweest. Samen koffie drinken bij mij op de bank in Oud-Beijerland. Even zien wie ik dan ben en wat mijn plan is. Een merk gaat niet zomaar met iedereen in zee. Maar het is me gelukt en daar ben ik mega trots op.”
Dierproefvrij
Ezra Cosmetics onderscheidt zich met luxe, púre verzorgingsproducten. Zo min mogelijk schadelijke ingrediënten, dierproefvrij, liever natuurlijke dan synthetische parfums, zonder parabenen en bijvoorbeeld met gerecyclede verpakkingen. En dan zijn ze ook nog te mooi om zomaar in een badkamerkastje te verstoppen, ze verdienen eerder een ereplek op de wastafel.
Het kan ook anders
“Mensen worden zich gelukkig steeds bewuster. We eten minder vlees, ontdekken dat niet alle verzorgingsproducten even vriendelijk voor huid én milieu zijn.” Ze noemt een artikel in glossy JAN deze maand over een van haar merken, Mádara – met een fijne lijn voor volwassenen en baby’s en kinderen. “Zo’n artikel zorgt gelijk voor veel meer herkenning. Het laat zien dat het ook anders kan. Daar word ik blij van.”
Het is trouwens niet alleen handig om bij Ezra binnen te stappen als je een nieuwe dagcrème nodig hebt. Ze heeft ook fijne geuren voor in huis, mooie producten voor mannen, rijke bodycrèmes, mooie make-up, opvallende kleurrijke oorbellen en armbandjes. Ideale cadeaus, lijkt ons.
Oprecht
Bij sommige mensen herken je onmiddellijk dat ze precies doen wat bij hen past. Zo is het ook bij Ezra. Deze vrouw weet waar ze het over heeft, en dan is ze ook nog oprecht vriendelijk. Je zou zo aan die mooie tafel bij haar middenin de winkel gaan zitten om er niet meer weg te gaan. Deze zaak past haar als een jas. We snappen wel dat iedereen die haar kent roept: ‘deze winkel is helemaal hoe jij bent!’.
Rust gevonden
Over haar eerste maanden is Ezra heel tevreden. “Mensen zeggen weleens dat het nu vast veel harder werken is dan toen ik voor een baas werkte. Maar een groot concern in je nek hebben is ook niet altijd makkelijk. Natuurlijk is eigen baas zijn soms pittig, er komt veel bij kijken. Maar het geeft me ook echt rust. Mijn kinderen kunnen hier lekker binnen komen lopen en gewoon een tijdje blijven hangen.”
“En na een paar maanden heb ik nu al een hele mooie waardering gekregen. Ik heb een hele leuke stagiaire, waarvoor ik trouwens echt mijn best moest doen om een erkend leerbedrijf te mogen zijn. Scholen lijken maar te denken alsof je bij een groot bedrijf meer leert dan bij een eenmanszaak. Niet dus, want deze week kreeg ik te horen dat ik in dit vakgebied het beste leerbedrijf van heel Zuid-Holland ben. Nou, dat is toch een compliment waar ik heel blij van wordt.”